fbpx

Jak wybrać odpowiednie buty do biegania?
Czy warto wydawać grube pieniądze na markowe buty?
Na co zwracać uwagę przy wyborze obuwia biegowego?

Chcesz uzyskać odpowiedzi na te pytania? Świetnie trafiłaś! Ten wyczerpujący wpis jest właśnie dla ciebie!

Buty wyłącznie do biegania

Jak wspominałam w moim wcześniejszym wpisie „ABC początkującego biegacza”, buty do biegania powinny tylko i wyłącznie służyć Ci do biegania, a nie innych rodzajów ćwiczeń fizycznych, uprawiania fitnessu na siłowni, grania w siatkówkę, czy innych sportów. Stopa inaczej „pracuje” podczas biegania i inaczej układa się w bucie podczas różnego rodzaju ruchu. Dlatego możesz zauważyć, że biegając w butach, w których wcześniej chodziłaś na siłownię, pomimo tego iż są one „rozchodzone” a nie nowe, to masz poobcierane stopy, bąble, otarcia. Brzmi znajomo?

Moda na markowe buty

Ja w swojej szafie mam 5 par butów sportowych i każda para adidasów jest przeznaczona do czego innego. Ale wróćmy do biegania..

We wpisie ABC początkującego biegacza” pisałam, że nie warto przepłacać za firmowe buty „Nike” czy „Adidas” tylko dlatego, że są akurat modne lub kupiła je Twoja koleżanka. To, że but pasuje do jednej osoby, nie oznacza, że dany model sprawdzi się również u Ciebie. Kolorystyka też jest oczywiście ważna, ale jest to drugorzędna kwestia, którą osobiście nie kieruje się przy wyborze butów biegowych.

Biomechanika stopy

Przy wyborze odpowiedniego buta do biegania warto sprawdzić jak układa się nasza stopa podczas biegania. Najlepiej dokonać video analizy tzw. „biomechaniki stopy biegacza” w specjalistycznym sklepie dla biegaczy. Jeśli nie masz takiej możliwości to najlepiej aby ktoś Cię nagrał (nawet telefonem), jak biegasz na bieżni lub gdzieś na zewnątrz i to przy różnym tempie. Może się zdarzyć, że inaczej stopa się układa gdy biegniesz wolno, a inaczej przy szybszych sprintach.

Podbicie stopy

Obuwie biegowe dobiera się w zależności od tzw. podbicia. Aby to sprawdzić samodzielnie możesz odcisnąć na kartce papieru swoją mokrą stopę. Jeśli kształt odciśniętej stopy jest lekko zakrzywiony w literę C, jest delikatnie szerszy przy pięcie, węższy przy śródstopiu i znów się łagodnie poszerza ku palcom to jest to normalne podbicie. Jeśli stopa ma kształt równej szerokości w obrębie pięty oraz śródstopia i lekko się rozszerza w kierunku palców jest to tzw. niskie podbicie. Jeśli natomiast kształt odbicia stopy jest szerszy przy pięcie, na śródstopiu się mocno zwęża lub całkowicie zanika i znów poszerza w kierunku palców, to jest to wysokie podbicie.

Wybierając buty w sklepie sportowym zapytaj sprzedawcę o buty z systemami stabilizującymi jeśli masz stopę z normalnym podbiciem, buty z systemami podtrzymującymi jeśli masz niskie podbicie. Jeśli tak jak ja, jesteś posiadaczką stopy o wysokim podbiciu, kupuj buty z systemami amortyzującymi.

Możesz też spojrzeć na podeszwę swoich starych, poprzednich butów biegowych i zobaczyć jak ściera się podeszwa. Długo używany but wyrabia się i dostosowuje do stopy. Możesz więc zaobserwować w której części but jest najbardziej zużyty, czy równomiernie na całej powierzchni, czy bardziej na zewnętrznych czy może wewnętrznych jego krawędziach.

Początkujący biegacze używają zazwyczaj jednej pary butów przez bardzo długi czas, natomiast zaawansowani biegacze potrafią zmieniać nawet kilka par butów w ciągu roku! W tym poradniku nie zajmuję się jednak profesjonalnymi biegaczami, a chcę Ci pomóc na początku twojej przygody biegowej.

Jak może pracować stopa w bucie?

Najczęściej biegacze przy kontakcie z podłożem lądują na pięcie. Może wystąpić wtedy przetoczenie stopy na zewnątrz lub do wewnątrz i obciążanie kostek. Pronacja występuje wtedy gry stopa obraca się do wewnątrz, a kolana schodzą się do środka. Podczas kontaktu stopy z podłożem stopa przetacza się od pięty ku palcom. Nadmierna pronacja może powodować destabilizację kolana, biodra i całej sylwetki, uszkodzenie mięśni i innych tkanek, powodować ból np. piszczeli.

Supinacja występuje wtedy gdy kostki przechylają się na zewnątrz i kolana rozchodzą się na zewnątrz. Ciężar ciała jest wtedy przenoszony na zewnętrzne krawędzie stopy. W fazie kontaktu z podłożem stopa przetacza się od pięty ku palcom. Nadmierna supinacja powoduje sztywne opadanie na podłoże i brak amortyzacji. Osoby supinujące są najczęściej narażone na urazy stawu skokowego, złamania zmęczeniowe oraz ból piszczeli. W przypadku biegacza o stopie neutralnej, ciężar ciała rozkłada się równomiernie na całej stopie i nie przetacza się na zewnątrz ani do wewnątrz. Kontakt z podłożem odbywa się na zewnętrznej części pięty.

Przed zakupem butów

Podczas zakupu w sklepie koniecznie zapytaj sprzedawcę o buty dla pronatorów lub supinatorów jeśli należysz do tej grupy biegaczy, lub buty dla biegaczy o neutralnym charakterze stopy. Przed dokonaniem zakupu nowej pary zmierz dokładnie buty. Wybierz nawet te o 1/2 rozmiaru większe, aby palce miały luz w bucie. Następnie zasznuruj je zaczynając od palców do kostki, a także się w nich przebiegnij. Sprawdź dokładnie czy czujesz się w nich dobrze i komfortowo.

Profesjonalne buty do biegania

U biegaczy, którzy przy kontakcie z podłożem lądują na śródstopiu nie występuje zjawisko przetaczania stopy do zewnątrz ani do wewnątrz, ani obciążanie kostek. Producenci w obuwiu biegowym stosują specjalne elementy stabilizujące, aby uniknąć nadmiernego odchylania się kostek. Odpowiednio dobrane profesjonalne buty do biegania, starają się ustawić stopę biegacza w jak najbardziej neutralnej pozycji prostopadle do podłoża podczas uderzania. Neutralizują występowanie kontuzji, a ponadto amortyzują wstrząsy, tak aby biegać w jak najbardziej optymalny, bezpieczny i efektywny sposób. Częsta wymiana butów na nowe może być kosztowna, dlatego na początku możesz też wybrać komfortowe wkładki do butów i przełożyć je do nowych butów.

Buty do biegania, a podłoże

Buty do biegania powinny być dobrane do rodzaju podłoża na jakim zamierzamy trenować. Inne buty powinnaś przeznaczyć do biegania po leśnych ścieżkach, miękkim podłożu, boisku szkolnym typu „orlik” pokrytym tartanem, a inne buty z amortyzacją do twardych powierzchni typu asfaltowe ścieżki rowerowe, czy chodniki, po których coraz częściej początkujący biegacze decydują się biegać. Osobiście wolę biegać po lesie i oddychać świeżym powietrzem, niż wdychać spaliny wydobywające się z mijających mnie samochodów. Rozumiem jednak, że nie wszyscy mają to szczęście jak ja i mieszkają blisko lasu, czy parku.

Dlatego dobrze zastanów się przed zakupem butów do biegania, gdzie najczęściej będziesz trenować i w jakich warunkach. Jeśli będziesz biegać po ulicach, parkowych alejkach, asfalcie, betonie, twardych nawierzchniach, ubitych leśnych ścieżkach to wybierz obuwie lekkie i elastyczne. Gdy zamierzasz biegać po naturalnym, piaszczystym, kamienistym terenie, trawie, leśnym mchu, plaży, błocie, czy bardziej wymagającym terenie, to zdecyduj się na zakup butów z twardszą i grubszą podeszwą.

Problemy zdrowotne biegaczy

Pamiętaj, że prawidłowe ustawienie stopy to jednak nie wszystko podczas biegania. Problem mogą stanowić szpotawe kolana, źle ustawione biodra, nadmierne garbienie się podczas biegania (nie tylko pod górkę), powodujące ból pleców, brak rozgrzewki i inne problemy. Warto na to zwrócić uwagę, aby bieganie było zdrowe i bezpieczne.

Jakie marki butów biegowych sama używam i polecam?

Sprawdź koniecznie modele od Asics, Saucony, Brooks, Mizuno, NewBalance. Z pewnością nazwy tych firm nie są Ci do końca znane? Te specjalistyczne firmy nie reklamują się w tv, ale z całą pewnością są znane w środowisku biegaczy. Jeśli bieganie to nie chwilowy kaprys, a chcesz tym zająć się na dłużej i na poważniej, to radzę Ci zainwestować w buty z którejś z powyższych marek. Jeśli przerażają Cię ceny profesjonalnych butów do biegania, to zawsze możesz też coś upolować podczas promocji.

Jak zacząć biegać?

Gdy dopiero zaczynasz biegać, polecam zacząć od biegania na miękkim podłożu, starać się rozpoczynać krok biegowy od śródstopia a nie od pięty, który mocno obciąża staw kolanowy, a także unikać znacznych obciążeń treningowych. Najlepiej aby plan treningowy ułożył Ci trener personalny lub instruktor biegania, który oprócz codziennej motywacji podczas wspólnych treningów będzie też kontrolować Twoją technikę biegu.

Też zauważyłaś, że bieganie ostatnio stało się modne? Dla jednych to świetna zabawa, dla innych to życiowa pasja. Bycie zdrowym to świadomy wybór, zdrowe nawyki i aktywny styl życia. Nie potrzeba dużych nakładów finansowych aby zacząć biegać. Nie musisz wiązać się umową z siłownią, którą być może wkrótce zamkną i karnet przepadnie. Wystarczy tylko nałożyć odpowiednie buty do biegania i gotowe! Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Ci pokrótce na co zwrócić uwagę przy zakupie butów do biegania.

Być może tak jak ja wkrótce złapiesz bakcyla i zaczniesz brać udział w zawodach biegowych i przebiegniesz swój pierwszy pół maraton? Bieganie naprawdę wciąga!

Powodzenia i do zobaczenia na trasie!