fbpx

Cierpisz na spadki sił witalnych w ciągu dnia w pracy lub podczas nauki? Ciężko Ci się skupić i zapamiętać kilka nowych słówek z angielskiego, numer PIN do karty, PESEL dziecka czy dzień rocznicy ślubu? Wstajesz rano i nic Ci się nie chce? A może męczy Cię bezsenność, bóle głowy, znużenie i „wieczne zmęczenie”? Czy zdarzają Ci się takie kryzysy w pracy, że w połowie dnia brakuje Ci już energii? Dobrze trafiłaś!

Przeczytaj do końca! Co może być tego przyczyną i co możesz zrobić by sobie pomóc?

Czy wiesz, że w dzisiejszym zabieganym świecie nasz mózg otrzymuje miliony bodźców zewnętrznych z każdej strony i może mieć problemy z prawidłowym funkcjonowaniem i skoncentrowaniem się dłużej na jednym zadaniu. Nasz mózg jest stale aktywny, pracuje na wysokich obrotach, ciągle coś lub ktoś przykuwa naszą uwagę. Żeby mógł prawidłowo funkcjonować musi być odpowiednio odżywiony. W czasie spoczynku nasz mózg zużywa około 20% substancji odżywczych, które są do niego dostarczone. W ciągu aktywnego dnia, zużywa ich znacznie więcej. 

Coraz częściej jesteśmy podłączeni do wielu mediów społecznościowych jednocześnie, otrzymujemy powiadomienia z różnych portali takich jak: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok. Nawet wieczorem po godzinach pracy odbieramy telefony, e-maile, oglądamy filmy na YouTube, czytamy artykuły na różnych blogach. Boimy się, by nic ważnego nas nie ominęło, dlatego stale dbamy o przypływ świeżych informacji (tzw. efekt FOMO, z angielskiego fear of missing out). Trudno nam jest się oderwać od telefonu, tableta czy laptopa również w weekendy. Takie zachowania mogą wprowadzać mylne wrażenie, że jesteśmy bardziej produktywni i wielozadaniowi. Tymczasem jednak może to prowadzić do wyczerpania psychicznego, zmniejszyć koncentrację i wydajność. Jak pokazują badania, takie stałe podłączenie do sieci może powodować takie samo zmęczenie mózgu jak chroniczny brak snu i zmniejszać nasz iloraz inteligencji. 

Stała wzmożona koncentracja odbija się negatywnie na naszej produktywności i skuteczności. Więcej zadań do wykonania, to mniejsza efektywność. Kiedy skupiamy się na większej ilości zadań, zużywamy więcej energii. Żeby skupić się całkowicie na jednym zadaniu, nasz układ nerwowy musi być cały czas dożywiony, mieć energię do dalszej wytężonej pracy, glukozę i inne składniki energetyczne.

Co zrobić by zachować sprawność umysłu?

Niezwykle istotna jest zróżnicowana dieta, bogata w niezbędne aminokwasy, witaminy, minerały, bioflawonoidy, pełnowartościowe białko, suplementowana w bioaktywne związki z różnych roślin wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu i nic tego nie zastąpi. 

Drugim nieodzownym elementem jest prowadzenie aktywnego stylu życia, który może zwiększyć i pomóc wykorzystać w pełni nasz potencjał intelektualny mózgu, osiągnąć i utrzymać dobre samopoczucie, jak również zapobiec pogorszeniu się funkcji intelektualnych. Nie wolno nam też zapominać o regeneracji. Nasz mózg musi mieć czas odpocząć, wyspać się w ciemności. Drzemki w ciągu dnia to nie to samo. To inna jakość snu i odpoczynku. Zasłoń rolety lub zasłony w oknach, by nie docierało do sypialni światło lamp ulicznych czy blask księżyca. Zapomnij o oglądaniu telewizji, graniu na tablecie, czy odpisywaniu na smsy późnym wieczorem. Unikaj urządzeń emitujących niebieskie światło tuż przed snem.  

Jakie rośliny wspomagają naturalnie pamięć, koncentrację i funkcje poznawcze mózgu?

1. zielona herbata  – wpływa na zdolność do utrzymywania koncentracji i sprawnej motoryczności przy monotonnych zadaniach przez dłuższy czas, np. podczas pracy przy montażowej taśmie produkcyjnej. Liście zielonej herbaty zawierają w sobie niebiałkowy aminokwas L-Teanina. Jeśli zieloną herbatę parzymy dłużej to nas wycisza, jeśli krócej to nas pobudza. L-Teanina łatwo pokonuje barierę krew-mózg. Ma działanie uspokajające, zmniejszające niepokój i stres. L-Teanina zwiększa intensywność fal alfa w mózgu, co poprawia wydajność pracy i skuteczność nauki. Kiedy w naszym mózgu aktywne są fale alfa, czujemy się zrelaksowani i wyciszeni. Zwiększa się nasze poczucie szczęścia, stajemy się bardziej kreatywni. Jest to wykorzystywanie do technik szybkiego uczenia się. Ten aminokwas promuje produkcję tlenku azotu (NO) w komórkach śródbłonka, który powstaje z argininy, a tym samym rozszerzenie naczyń krwionośnych. Mózg przez to może być lepiej dożywiony i dotleniony.  

2. różeniec górski – jest adaptogennym ziołem o długiej historii tradycyjnego stosowania. Wykazano, że różeniec adaptuje się do potrzeb organizmu, pomaga obniżyć poziom stresu i wzmacnia funkcje poznawcze w sytuacjach długotrwałego stresu i zmęczenia. Aktywuje nasze naturalne siły organizmu, dzięki czemu lepiej znosimy długotrwały wysiłek, nadmierne przeciążenie obowiązkami – jeden z najbardziej stresogennych czynników. Naturalny wyciąg z tego zioła ułatwia odprężenie i relaks. Poprawa wydolność i jakość snu. W dzisiejszym zabieganym świecie, gdy trudno nam naprawdę odpocząć i odciąć się całkowicie od otaczającej nas rzeczywistości, zastosowanie tego zioła w naszej diecie może okazać się zbawienne. Później ze zdwojoną siłą i pełni energii możemy przystąpić do realizowania kolejnych zadań. Zwłaszcza osoby pracujące w nocy, na zmiany, po kilkanaście godzin na dobę, mające chwiejne nastroje powinny zwrócić uwagę na tą roślinę. Różeniec górski pomaga nabrać dystansu, spojrzeć na problemy z innej strony. Sprawia, że codzienne obowiązki nie wydają się być tak uciążliwe. 

Wyciąg z różeńca górskiego u osób będących pod wpływem stresu, zwiększa poziom serotoniny (hormonu szczęścia) i dopaminy, obniżając jednocześnie poziom hormonów nadnerczy wytwarzanych w nadmiarze w sytuacji stresowej. Różeniec jest głównym adaptogenem w walce ze stresem, jednocześnie przyspieszając metabolizm energetyczny. Jest ziołem zatwierdzonym przez Komitet Ds. Ziołowych Produktów Leczniczych (HMPC-Commitee on Herbal Medicinal Products) przy Europejskej Agencji Leków (EMA-European Medicines Agency). W przypadku problemów z zasypianiem, warto sięgać po suplementy, które zawierają ten naturalny wyciąg roślinny, a nie faszerować się tabletkami nasennymi zawierającymi chemicznie wytworzone substancje. Różeniec jest naturalną substancją, bezpieczną i dobrze tolerowaną przez organizm.

3. miłorząb japoński – to najlepsza roślina wspomagająca pamięć i koncentrację, wspiera przepływ krwi, co odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mózgu. Poprawia krążenie obwodowe i centralne, jest idealnym pomocnikiem przy alergiach. Jako silny przeciwutleniacz ochrania neurony (komórki nerwowe) przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, poprzez redukcję wolnych rodników i tłumienie peroksydacji lipidów. W efekcie zwalnia to zmiany degeneracyjne naczyń krwionośnych, zmysłów zwłaszcza: wzroku i słuchu, a także innych organów. Miłorząb stymuluje do pracy również odpowiednie enzymy, które mamy w organizmie do walki ze stresem oksydacyjnym (wolnorodnikowym). W okresie menopauzy u kobiet łagodzi zmienność nastrojów, zawroty głowy i zaburzenia równowagi. Pomaga utrzymać homeostazę (równowagę) w naszym organizmie. 

4. bakopa drobnolistna – wspomaga pamięć i koncentrację, pomaga złagodzić stany lękowe i stres dzięki silnym substancjom antyutleniającym. Wyciąg z bakopy drobnolistnej jest stosowany w tradycyjnej medycynie indyjskiej w celu poprawy pamięci i funkcji poznawczych. Silne związki bakozydy są odpowiedzialne za poprawę szybkości przetwarzania informacji wzrokowych, szybkość uczenia się, pamięć, koncentrację oraz łagodzenie lęku i stresu. Bakozydy neutralizują wolne rodniki i zapobiegają reakcji cząsteczek tłuszczu z wolnymi rodnikami powodującej peroksydację lipidów i uszkodzenie błon komórkowych. 

Każda komórka, niezależnie od naszego wieku, tworzy mnóstwo rozgałęzień, wypustek, które są niezbędne do tego ażebyśmy prawidłowo się komunikowali. Rodzimy się z odpowiednią ilością komórek nerwowych, ich liczba jest ograniczona i nie wpływa na nasze zdolności intelektualne. Nasze zdolności intelektualne nie zalezą od ilości neuronów, ale od tego jak się rozwinie ilość połączeń między nimi. Większa ilość wypustek neuronów pozwala naszym komórkom nerwowym lepiej komunikować się ze sobą, lepiej się koncentrować, więcej zapamiętywać, szybciej przetwarzać informacje wzrokowo. 

Wraz z wiekiem komórek nerwowych nam ubywa, ale musimy pracować nad tym, by połączeń nerwowych było jak najwięcej. Ekstrakt z bakopy może nam pozwolić zwiększyć możliwość rozgałęzień komórek nerwowych i ich długości tak, by nasz mózg jak najdłużej mógł prawidłowo funkcjonować. Dlatego stale dbam o aktywność swego mózgu i dostarczam mu nowych wyzwań. Choć od wielu lat posiadam tytuł magistra filologii angielskiej i certyfikat znajomości języka angielskiego według normy STANAG 6001 na najwyższym możliwym w Polsce poziomie 4,4,4,4, to uczę się dodatkowo języka rosyjskiego, tak dla siebie. Też pomyśl nad jakimś dodatkowym zajęciem dla swego mózgu, by go stale stymulować. Zacznij choćby od krzyżówek czy sudoku. 

Suplementacja ekstraktem z bakopy drobnolistnej może przywrócić i poprawić aktywność enzymów przeciwutleniających i prowadzić do zahamowania pogarszania funkcji poznawczych oraz zmniejszyć takie objawy jak niepokój, słaba samokontrola, nieuwaga, nadpobudliwość ruchowa, impulsywność. Bakopa łagodzi również defekty poznawcze związane z przeciążeniem mózgu. Może okazać się niezwykle przydatną rośliną zwłaszcza dla studentów przed sesją egzaminacyjną, maturzystów lub żołnierzy przygotowujących się do egzaminu STANAG 6001.    

5. guarana – to naturalne źródło kofeiny, długotrwale pobudzające organizm, dodające nam energii, „powera” do działania. Guarana jest pozyskiwana z krzewu „Paulinia guarana” rosnącego w dorzeczu Amazonki. Zawiera cztery razy więcej kofeiny niż ziarno kawowca. Słynie z największych zdolności syntezy kofeiny. Działa stymulująco, znosi zmęczenie fizyczne i psychiczne, zwiększa umiejętność koncentracji i zapamiętywania. Kofeina z guarany nieco wolniej wchłania się z przewodu pokarmowego, co powoduje, że jej działanie jest łagodne i długotrwałe i utrzymuje się do 6 godzin. Działa na cały układ nerwowy i w sposób naturalny przywraca dobry nastrój i wycisza po długotrwałym wysiłku fizycznym. Guarana jest nazywana przez Indian „eliksirem młodości” ponieważ wykazuje działanie antyoksydacyjne. 

Guarana ma także działanie pobudzające, dlatego tak chętnie jest wykorzystywana przez sportowców. Można nazwać ją dozwolonym, naturalnym dopingiem, ponieważ nie tylko zwiększa siły i wytrzymałość, ale także pomaga usunąć kwas mlekowy z mięśni, który wytwarza się przy długotrwałym wysiłku fizycznym. Guarana wpływa także korzystnie na metabolizm energetyczny, na lepsze upłynnianie tłuszczy, dba o naszą masę ciała. Jest uznana za bezpieczny składnik diety, pod warunkiem, że nie przekraczamy zalecanych dziennych norm spożycia kofeiny.

Opracowano na podstawie live „Pamięć i koncentracja” z dr. nauk medycznych Małgorzatą Stręk z dnia 17.07.2020r.

Zadbaj naturalnie o swój najsilniejszy mięsień – MÓZG !!! Wspomóż koncentrację w dzisiejszym zabieganym świecie. Zacznij żyć pełnią życia i cieszyć się mając siły do pracy i nauki.

Czytaj więcej

lub

Zapytaj o szczegóły