fbpx

Męczy Cię już ta cała przedświąteczna gorączka?

Nie możesz zasnąć wieczorem choć czujesz zmęczenie?

Zastosuj 5 moich sprawdzonych rad, by poczuć się lepiej i mieć energię do dalszej, wytężonej pracy po Świętach 😉

  1. Nie zostawiaj pilnych spraw na ostatnią chwilę: zakupy, pranie, sprzątanie, ubieranie choinki, gotowanie, to wszystko może powodować ogromny stres i spędzać Ci sen z powiek. Aby uniknąć niepotrzebnego zamieszania zaplanuj swe działania zawczasu, podziel wszystkie obowiązki na mniejsze etapy, łatwiej Ci będzie ogarnąć krok po kroku pojedyncze, zadania niż z przerażeniem patrzeć ile Ci jeszcze rzeczy zostało do zrobienia i tak mało czasu.
    Osobiście prezenty na Gwiazdkę zaczęłam już przeglądać i zamawiać przez Internet pod koniec listopada, by nie denerwować się przed samymi Świętami czy przesyłka zdąży dotrzeć na czas. W zeszłą niedzielę handlową kupiłam papier dekoracyjny i mam już wszystkie prezenty pięknie zapakowane.
  2. Wielozadaniowość. Jeśli to możliwe to staraj się wykonywać kilka rzeczy na raz, aby maksymalnie wykorzystać ograniczony czas, np. wstaw ciasto do pieczenia, barszcz do gotowania, włącz zmywarkę, a w tym czasie poskładaj pranie.
    Może się zdziwisz, ale dodatkowo włączam sobie nagrania artykułów w języku rosyjskim, piosenki, wywiady, filmy gdyż uczę się tego języka. Tak, tak, nauczyciel też się uczy 😉 Inwestycja w siebie i naukę języków obcych, to najlepsza inwestycja. Zawsze będę to powtarzać.
    Swoim uczniom też polecam słuchać różnych anglojęzycznych nagrań w tle, przy okazji wykonywania różnych czynności np. podczas podróży, stania w kolejce, gotowania. Spróbuj jak wiele może Ci dać takie “nieświadome” słuchanie melodii języka, prawidłowego akcentowania i wymowy nowego słownictwa. Będziesz zaskoczona jak wiele zostanie Ci w głowie.
  3. Deleguj zadania. Znajdź sobie pomocników. Nie ze wszystkim musisz radzić sobie sama. Naucz się prosić o pomoc domowników. Jeśli organizujesz Wigilię u siebie, to każdy z zaproszonych gości np. ciocia czy siostra mogą przynieść ze sobą jedną potrawę, a i korona Ci z głowy nie spadnie jeśli na Wigilijną wieczerzę podasz kupiony barszcz z uszkami zamiast lepić je sama. Chociaż wiadomo, że nic nie zastąpi smaku własnoręcznie przygotowanych potraw, bez dodatku chemii czy obecnych w przetworzonej żywności konserwantów.
  4. Przed pójściem spać staraj się unikać niebieskiego światła emitowanego przez telefon, telewizor czy laptop. Zamiast pobudzać swój mózg tuż przed snem staraj się wyciszyć i uspokoić. Jak? Poczytaj książkę. Warto sięgnąć po publikacje naszej najnowszej noblistki Olgi Tokarczuk, np. „Księgi Jakubowe” lub „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. Możesz rozwiązywać krzyżówki, porozmawiaj z bliskimi, przytul ukochane osoby, wypij rozgrzewającą, aromatyczną herbatę lub ciepłe kakao.
    Dobrym sposobem, który przyspiesza znużenie jest nauka. Wielu moich uczniów to potwierdza, że jak tylko zaczynają powtarzać angielskie słówka czy gramatykę, to od razu chce im się spać 😉
    Długie siedzenie nad książkami naprawdę może wyczerpać umysłowo, dlatego też polecam ok. 30 minut systematycznej nauki dziennie i krótkie powtórki przed snem.
  5. Trenuj ok. 2-3 godziny przed pójściem spać, jeśli w Święta chcesz się wyspać i naprawdę wypocząć. Wysiłek fizyczny również pobudza Twój organizm do działania i może później powodować problemy z zaśnięciem pomimo fizycznego zmęczenia.
    Jeśli kładziesz się spać o g.22 to najpóźniej ok. g.20 już powinnaś wyjść z siłowni, sauny, wziąć ciepłą kąpiel i zacząć przygotowywać swój organizm do wieczornego odpoczynku. Znajdź chwilę tylko dla siebie, pomaluj paznokcie, zrób maseczkę na twarz, popatrz przez okno i policz przejeżdżające samochody, albo nic nie rób przez całe 10 minut! To też uspokaja i wycisza.

Mam nadzieję że te Święta Bożego Narodzenia spędzisz w gronie najbliższych Ci osób, nie martwiąc się zbytnio o to, co zrobisz po Świętach z całym tym jedzeniem.
I pamiętaj, że po kilku godzinach/ dniach spędzonych przy rodzinnym stole pełnym smakowitych dań nawet krótki spacer dobrze Ci zrobi.
Do zobaczenia na treningach i lekcjach języka angielskiego 😉